Pengaruh Biblioterapi Menggunakan Longer Picture Book Terhadap Tingkat Kecemasan Anak Usia 3-6 Tahun Pada Masa Hospitalisasi

Pengaruh Biblioterapi Menggunakan Longer Picture Book Terhadap Tingkat Kecemasan Anak Usia 3-6 Tahun Pada Masa Hospitalisasi

  • Fakultas Keperawatan DELI HUSADA Deli Tua Institut Kesehatan DELI HUSADA
Keywords: Bibliotherapy, Anxiety, Hospitalization, Children aged 3-6 years.

Abstract

Children are part of family and society. Children assume hospitalization is a threatening condition for him so that the response that arises is anxiety. Anxiety in chlidren is characterized by children refusing to eat and drink, difficulty sleeping, crying continuously, not cooperating with health workers. To reduce his anxiety, he can use the book as a therapeutic media called bibliotherapy. his study aims to determine the effect of bibliotherapy using longer picture books on anxiety levels of children aged 3-6 years during hospitalization. The type of research was pre-experimental with the design of one group pretest - posttest desaign without the control group with 31 respondents. The sampling technique is Consecutive sampling. The data collection tool uses observation. The results showed that the average anxiety level before bibliotherapy used a longer picture book, which was 39.16, while after bibliotherapy it used a longer picture book which was 23.71. With the Wilcoxon test obtained p-value = 0,000 <ɑ (0.05), then H₀ is rejected, meaning there is a significant influence between bibliotherapy using longer picture book on anxiety levels of children aged 3-6 years during hospitalization at Sembiring General Hospital. It is expected that parents can continue to teach children to read so that children's reading comprehends and can take lessons from the story

References

Alini(2017) Pengaruh Terapi Bermain Plastisin (Playdought) Terhadap Kecemasan Anak Usia Prasekolah (3-6 Tahun) Yang Mengalami Hospitalisasi Di Ruang Perawatan Anak Rsud Bangkinang Tahun 2017. Jurnal ners universitas pahlawan tuanku tambusai. 1(2) : 1-10.
Apriliawati, A(2015) Pengaruh Biblioterapi Terhadap Tingkat Kecemasan Anak Usia Sekolah Yang Menjalani Hospitalisasi Di Rumah Sakit Islam. Tesis.Jakarta :Universitas Indonesia.
Apriza(2017) Pengaruh Biblioterapi Dengan Buku Cerita Bergambar Terhadap Tingkat Kecemasan Efek Hospitalisasi pada Anak Prasekolah. Journal of Early Childhood Education https://obsesi.or.id.
Asep, (2015) Biblioterapi sebagai sebuah teknik dalam layanan bimbingan dan konsling. Anterior Jurnal.
Dadang Hawari, dkk. 2016. Manajamen stres, cemas dan depresi. FKUI, Jakarta.
Dewi Purna,dkk. 2016. Efektivitas Biblioterapi Dan Guided Imagery Terhadap Tingkat Kecemasan Anak Prasekolah Yang Menjalani Hospitalisasi Di RSUD Tugerejo Semarang.
Elfira (2011) Pengaruh Terapi Bermain Dengan Teknik Bercerita Terhadap Kecemasan Akibat Hospitalisasi Pada Anak Usia Prasekolah Di RSUP H Adam Malik Medan.
Fadillah, M, dkk. 2017. Buku Ajar Bermain Dan Permainan. Kencana, Jakarta.
Hale (2014) Pengaruh Terapi Bermain Terhadap Tingkat Kecemasan Anak Pada Masa Hospitalisasi Di Tuang Mirah Delima Rumah Sakit William Booth Surabaya
Hasdianah (2015) Dasar-dasar Riset Keperawatan. Nuha Medika, Jakarta.
Elnovreny Jane,dkk (2019) Pengaruh Pemberian Bibliotherapy Terhadap Tingkat Kecemasan Anak Yang Mengalami Hospitalisasi Di Rumah Sakit Imelda Medan. Jurnal Ilmiah Farmasi Imelda Vo.3, No.1, Februari 2019.
Lesley, Brithon (2017) Montesseori Play and Learn. Bentang Pustaka, Yogyakarta
Notoatmodjo, S. (2014) Metodologi penelitian kesehatan. Rineka Cipta, Jakarta
Patmonedowo (2015) Tumbuh Kembang Anak. EGC, Jakarta
Potter, P.A (2005) Fundamentals of nursing. Mosby Elsevier, USA
Priyoto (2014) Konsep manajemen Stres. Nuha Medika, Yogyakarta
Sri Hartini, dkk. (2014) Efektivitas Biblioterapi Dan Guided Imagery Terhadap Tngkat Kecemasan Pada Anak Prasekolah Yang Menjalani Hospitalisasi Di Rsud Tugurejo Semarang
Sugiyono (2015) Konsep metodologi penelitian ilmu keperawatan. Salemba Medika, Jakarta
Vivi Aprilia (2014) Pengaruh Blibioterapi Dengan Buku Cerita Bergambar Terhadap Tingkat Kecemasan Pada Anak Prasekolah Saat Pemasangan Infus Di Rs Telogorejo Semarang.
Wong (2008) Buku Ajar Keperawatan Pediatrik. Volum 1. Edisi 6, EGC, Jakarta
Wong. 2008. Buku Ajar Keperawatan Pediatrik. Volum 2. Edisi 6, EGC, Jakarta
Published
2020-10-31
How to Cite
Deli Tua, F. K. (2020). Pengaruh Biblioterapi Menggunakan Longer Picture Book Terhadap Tingkat Kecemasan Anak Usia 3-6 Tahun Pada Masa Hospitalisasi. Jurnal Penelitian Keperawatan Medik, 3(1), 113-119. https://doi.org/10.36656/jpkm.v3i1.357